Blåbærtærte med karamelsauce

Forleden havde jeg et par veninder på besøg til aftenhygge. I min verden påkræver aftenhygge en kage, så jeg sprang ud i Sweet Pauls blåbærtærte med karamelsauce. Den smagte super, men den ville have været fabelagtig i en køligere udgave. Mit råd er derfor: afkøl, afkøl, afløl! Den fungerede simpelthen ikke som en quick bage kage🙂 Så er min lille sukkergris af en konditormave blevet det klogere. Man kan overveje at halvere karamelmængden – der bliver mere end rigeligt!

opskrift til et tærtefad

3,5 dl hvedemel
1 spsk. Sukker
120 g smør
1 æg
1spsk koldt vand
4 dl mascarpone
1 dl flormelis
1 spsk revet citronskal
400 g blåbær

Sauce:
2,5 dl brun farin
120 g smør
0,5 dl fløde
1 tsk. Vaniljesukker
1 knsp. Salt

Mel, sukker og smør blandes med fingrene til en kornet blanding. Æg og vand kommes i. Dejen arbejdes hurtigt sammen, hvorefter den puttes i en pose og hviler en time i køleskab.
Fordel dejen i tærtefadet og prik bunden med en gaffel. Bages i 12 min i en 180 grader varm ovn. Afkøl!!!
Mascarpone, flormelis og citron røres sammen og placeres i tærtebunden. Drys blåbær udover.
Kog farin, sukker, smør, fløde, vaniljesukker og salt til det er gyldent og tykt. Afkøl!
Hæld den lunkne sauce over tærten og server:)

// Julie

20120605-163625.jpg

Hvad tænker du?

