Hvid chokomousse med mandler og blåbærsauce

I går havde vi et par venner over til lidt mad og hygge. Jeg er en sukkergris, så der er altid garanti for, at jeg har lavet dessert i en eller anden form, når jeg har gæster – i går var ingen undtagelse.🙂

Jeg havde fundet en opskrift i et gammelt Femina blad på denne chokomousse. I Femina var den dog med hindbær, men jeg valgte at skifte den ud med blåbær. Nam nam🙂 Selvom saucen smager vildt godt, kan det anbefales at putte lidt mindre på, end jeg gjorde, så chokomoussen kommer mere til sin ret.

Opskrift (4 pers)
100 g hvid chokolade

1 dl cremefraiche 38 %
1 dl piskefløde
50 g meget finthakkede, smuttede mandler
1 dl tranebærsaft/juice
saft af 1 appelsin
1 vaniljestang
300 g blåbær

Hak chokoladen ret fint og smelt den i vandbad. Rør cremefraiche i lidt ad gangen, så massen afkøles. De hakkede mandler blandes i. Fløden piskes til let skum og vendes forsigtigt i chokomassen. Anret i 4 små glas. Der er ca. 2 spk. til hvert glas. Stil på køl i nogle timer.
Sauce: Flæk vaniljestangen og klip den i mindre stykker. Kom den i en gryde med tranebær- og appelsinsaft. Kog det lidt ind (jævn evt. med majsstivelse). Vend bærrene i og sluk med det samme og stil koldt.
Tag moussen ud af køleskabet 30 min før servering. Server med lidt bær sauce ovenpå og resten ved siden af.

// Julie

2 comments
  1. Kathrine said:

    Mmmmm – jeg savner dine medbragte lækkerier på arbejdet🙂

    • Jeg kunne godt bruge jer til at nyde dem😉 Jeg bliver til en lille tyk klump!

      // Julie

Hvad tænker du?

