Pæretærte med crumble og is…

I aften har jeg bagt jordens letteste kage – Pæretærte med crumble (smuldredej)

Den kræver meget lidt af køleskabet og skufferne, og kræver næsten intet af kokken🙂

Opskrift – Kage til 4:

4 modne pærer (ca. 500 g)

Smuldredej

100 g koldt smør
50 g hvedemel
50 g havregryn
75 g sukker
50 g grofthakkede mandler
1 tsk vaniliesukker

Skær smøret i mindre stykker og ældt mel, havregryn, sukker, vaniliesukker og mandler sammen med smøret.
Smør et ildfast fad og læg de skrællede, og skiveskårede pærer i bunden af fadet.
Fordel smuldredejen over pærerne og bag kagen i ovnen i 25 min. på 200 graders varmluft.

Tærten er god med både is, flødeskum og creme fraiche til. Pærerne kan med succes skiftes ud med æbler, rabarber, fersken og nektarin. Andre frugter er sikkert også gode til kagen, jeg tør bare ikke anbefale andre, end dem jeg har forsøgt mig med🙂

//Maria

2 comments
  1. Marie said:

    Dejlig let kage, det er dog alt for meget sukker efter min smag – næste gang prøver jeg at nøjes med det halve🙂

Hvad tænker du?

